TERAPIA ODRUCHÓW
W momencie narodzin dziecko ma minimalną kontrolę nad ruchami swojego ciała. W pierwszych tygodniach życia odruchy pierwotne pojawiają się jako niezależna od woli dziecka reakcja na pewne bodźce. Stopniowo przekształcają się one w bardziej zaawansowane umiejętności motoryczne. Wczesne odruchy zapewniają swego rodzaju trening dla wielu aspektów późniejszego funkcjonowania. Rozwój mózgu niemowląt w pierwszym roku życia powoduje, że połączenia do wyższych partii mózgu stają się silniejsze, a odruchy pierwotne są stopniowo zastępowane przez bardziej dojrzałe wzorce reakcji - odruchy posturalne. Te odruchy posturalne wspierają kontrolę równowagi, postawy i ruchu w środowisku opartym na oddziaływaniu grawitacji. Ich rozwój znajduje odzwierciedlenie w rosnącej możliwości niemowlęcia do kontrolowania swojego ciała, postawy oraz ruchów dowolnych.
Jeśli odruchy pierwotne nie wygasną, a odruchy posturalne nie wykształcą się do czasu, kiedy dziecko osiągnie wiek szkolny, to mogą one kolidować z rozwojem bardziej złożonych umiejętności.
W 1975 roku za sprawą psychologa dr Petera Blythe został założony Instytut Psychologii Neurofizjologicznej INPP (Institute for Neuro-Physiological Psychology). Od tego czasu ośrodek ten prowadzi badania nad skutkami niedojrzałości w funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego, widocznymi w trudnościach w uczeniu się, funkcjonowaniu emocjonalnym i zachowaniu.
Wykorzystując standardowe testy motoryczne, pierwotnie stosowane w medycynie, INPP opracowało metodę identyfikacji i oceny oznak niedojrzałości neuromotorycznej u dzieci i dorosłych oraz opracowało nieinwazyjną metodę indywidualnej interwencji, która polega na codziennym wykonywaniu indywidualnie dobranych ćwiczeń ruchowych.
Wskazania do diagnozy i terapii metodą INPP:
- zaburzenia koordynacji ruchowej i równowagi (na rowerze, podczas pływania, podczas zabaw ruchowych itp.),
- obniżona zdolność koncentracji i utrzymywania uwagi,
- nieustalona lateralizacja,
- choroba lokomocyjna,
- nieumiejętność usiedzenia w miejscu,
- nieumiejętność milczenia,
- trudności w nauce czytania,
- trudności w nauce pisania,
- trudności w nauce matematyki (pomimo normy intelektualnej),
- trudności z nauczeniem się odczytywania czasu z zegara ze wskazówkami,
- obniżona koordynacja wzrokowo-ruchową,
- problemy z mową i artykulacją,
- zaburzenia integracji sensorycznej,
- rozbieżność pomiędzy pracami pisemnymi i wypowiedziami ustnymi,
- nieprawidłowa pozycja podczas siedzenia,
- problemy z utrzymaniem moczu w nocy powyżej 5-go roku życia,
- lęki.
Poszczególne odruchy pierwotne, które pozostają aktywne u dziecka w starszym wieku, mogą mieć wpływ między innymi na:
Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny (ATOS)
- koordynację ręka-oko – trudności, takie jak zdolność do kontrolowania ramienia i dłoni podczas pisania;
- zdolność przekroczenia pionowej linii środkowej ciała – na przykład praworęczne dziecko może mieć trudność z pisaniem po lewej stronie kartki;
- rozbieżność pomiędzy wypowiedziami ustnymi i pisemnymi;
- rozwój poprzecznych ruchów gałek ocznych – takich jak wodzenie wzrokiem, które jest niezbędne do czytania i pisania;
- kontrolę automatycznego utrzymania równowagi;
- dwustronną (bilateralną) integrację – zróżnicowane i zintegrowane wykorzystanie obu stron ciała;
- rozwój lateralizacji – na przykład skrzyżowaną lub nieustaloną.
Symetryczny Toniczny Odruch Szyjny (STOS)
- integrację górnych i dolnych części ciała – na przykład podczas pływania,
- postawę podczas siedzenia – skłonność do pokładania się na biurku,
- stopień rozwinięcia napięcia mięśniowego,
- koordynację ręka-oko,
- umiejętność usiedzenia w jednym miejscu,
- koncentrację uwagi.
Odruch Galanta
- umiejętność usiedzenia w jednym miejscu,
- uwagę,
- koordynację,
- postawę,
- moczenie nocne,
- skrzywienie kręgosłupa – skoliozę.
Toniczny Odruch Błędnikowy (TOB)
- problemy posturalne – szczególnie podwyższone lub obniżone napięcie mięśniowe,
- tendencję do chodzenia na palcach,
- równowagę,
- chorobę lokomocyjną,
- trudności w zakresie oceny kierunku i przestrzeni,
- ruchy gałek ocznych – wpływające na czytanie,
- percepcję wzrokową – wpływające na czytanie i pisanie,
- niechęć do aktywności fizycznej – szczególnie podczas WF.
Odruch Moro
- nadwrażliwość,
- nadreaktywność,
- słabą kontrolę impulsów,
- nieumiejętność ignorowania bodźca – wpływ na koncentrację uwagi, zwiększenie rozpraszalności,
- przeciążenie sensoryczne,
- lęk,
- labilność emocjonalną,
- niedojrzałość emocjonalną i społeczną.
Umów się na konsultację: tel. 72 72 72 606
Powiązane tematy: